Samarbeidet med Nores er veldig viktig for oss

Samarbeidet med Nores er veldig viktig for oss

4.9.2025

Konserndirektør Morten Christensen i Unike Hoteller er kjent for å snu røde tall til grønne. Det gjør han blant annet ved hjelp av tette bånd til sin innkjøpspartner Nores.

Unike Hoteller har vokst raskt. På få år har kjeden opparbeidet et tyvetalls særpregede hoteller. Vi møter mannen bak ved et av de nyeste i porteføljen.

– Dette er kanskje er det vakreste av dem alle, Ramme Fjordhotell, innleder konserndirektør Morten Christensen.

Retur til bransjen

Vi skal returnere til Hvitsten, men aller først skrur vi klokken noen år tilbake i tid. Etter flere år som finansdirektør i First Hotels-kjeden, førte omstendighetene ham til Vestfold. Karrieren i hotellbransjen var over. Men ikke glemt. 2011 ble starten på det nye eventyret.

 

– Da Hotel Wassilioff i Stavern kom for salg, så jeg en mulighet til å oppleve det fantastiske jeg hadde fått være med på i First Hotels. Så jeg kjøpte det, forteller han. Under 54-åringens ledelse ble driften snudd. Det ble lagt merke til. Eric Sandtrø, som i dag er styreleder og investor i Unike Hoteller, tok kontakt.

– Han hadde hotell Kong Carl i Sandefjord som han ikke fikk sving på. Jeg ble spurt om jeg ville kjøpe det. Etter det har vi bare økt på, sier Christensen. Slik ble Unike Hoteller født. I dag er kjeden en svært vital tenåring i kontinuerlig utvikling.

Trenger et utvidet team

Men hva skiller dem fra de andre? De både tenker og jobber på en annen måte enn de store kjedene. Blant annet skal ledelsesstrukturen være slank. Men, kombinerer du en liten organisasjon med sterk vekst, blir presset på konserndirektøren stort.

 – Vi må ha med oss et utvidet team. En gruppe med dyktige samarbeidspartnere, der en av de aller viktigste er innkjøpsorganisasjonen, sier Christensen.

 –Samarbeidet med Nores er veldig viktig for oss. Det har utviklet seg over tid, og jeg er helt avhengig av det, fortsetter han.

 John Kleivan er Christensens personlige rådgiver fra Nores. Nettopp det er viktig for ham.

 – Jeg må ha klare kontaktpunkter som jeg har god kjemi med. Jeg må kunne stole på dem, det er helt avgjørende. Dette har jeg gjennom Nores og John. Det gjør oss i stand til å få ut de marginene som vi er avhengig av å ha. Da kan vi vokse så fort som vi gjør, sier 54-åringen.

Råd og oppdateringer

Nores, gjennom rådgiver John Kleivan sørger for at Christensen får konkrete råd om besparelser, og ikke at han er oppdatert på avtaler. Hva er det som gjelder i dag, og hva kommer i morgen.

 – Vårt samarbeid handler om mye. Det kan være kvartalsvis tilbakemelding til Morten, hvordan innkjøpstallene har vært, sammenlignet med samme periode året før. Jeg holder han oppdatert på avtaler og bonustall, forklarer Kleivan.

 – Vi bidrar med konkrete tilbakemeldinger på hvordan Unike Hoteller kan gjøre ytterligere besparelser. Vi sørger også for at de som har en bestiller-funksjon får nødvendig oppfølging, fortsetter Nores-rådgiveren.

Kleivan må holde høy takt for å holde tritt med Christensen og Unike Hoteller. Med såpass mange oppkjøp, må han stadig vekk rydde kalenderen for å bistå.

 – Når Morten skal åpne nye steder, har vi tett dialog. Vi må det nye stedet opp å stå i systemene, så alt går sømløst med tanke på våre leverandører og de som skal bestille, sier han.

Små marginer

Konserndirektøren påpeker at hotellmarkedet er styrt av veldig små marginer og at de som overlever er de som klarer å håndtere nettopp disse. Marginene skapes blant annet gjennom innkjøp.

 

– Det er i detaljene pengene ligger, og det er i dialogen med Jon og Nores jeg oppdager disse detaljene. Det er helt avgjørende, sier Christensen.

 

– Vi setter hvilke menyer hotellene skal tilby, og hvilke produkter de skal kjøpe. Da kan jeg, gjennom Nores, få ut de beste prisene og produktene. Jeg er lojal overfor mine leverandører, og da gir de meg gode rabatter tilbake, fortsetter han.

Hotell skal være stas

Unike Hoteller stripper ikke hotellrommene for elementer. De fyller dem. Det er et poeng at det ikke er strømlinjeformet. Heller maksimalisme enn minimalisme.

 – Vi kjøper inn pynteputer, sengetepper, minibarer og små kremer og så videre. Vi ønsker å stikke oss ut, derfor er våre uniformer hvite skjorter, sløyfer og vester, sier direktøren.

– Det er en bevisst strategi. Vi ønsker å ta et rom bak de store kjedene. Vi ønsker å hente tilbake den tiden det var stas å bo på hoteller, fortsetter Christensen.

En ramme for opplevelser

At Morten Christensen har lykkes er det liten tvil om. Alt startet med en visjon om å gjenskape den ærverdige hotellopplevelsen. Små destinasjonshoteller med særpreg er spesialiteten. Unike Hoteller er definitivt ikke noe samlebånd.

Siden 1. januar har han og Unike Hoteller altså drevet Ramme Fjordhotell. Dette er i sannhet en destinasjon, og egentlig et prakteksempel på det kjeden ønsker å by på.

Her finner man 42 unikt innredede rom, vognsamlingen og flere billedgallerier. På området kan du finne roen i Havlystparken, et 16-mål stort, opparbeidet parkareal med statuer og amfiteater. Her finnes også kafé, kro og restaurant, samt gårdsbutikk, Ramme Billedgalleri og Edvard Munchs villa.

– Vi skal tilby mye mer enn en overnatting. Vi ønsker å gi en ramme for opplevelser, sier Christensen.

– Kunst og kultur, hage og det er selvfølgelig mat og drikke. Her kan man boltre seg i opplevelser, gløder han.

Hotellbransjens Hellstrøm

Han har etter hvert snudd driften på så mange hoteller at han har blitt omtalt som «hotellbransjens Hellstrøm» av Dagens Næringsliv.

– Det er smigrende, for Hellstrøm er en veldig flink kar. Jeg rydder opp, det gjør jeg, sier han til den karakteristikken.

– Jeg tror suksessen til Unike Hoteller handler mye om at Morten er så dypt inne i materien. Han holder seg lojalt til innkjøp og avtaler og er flink til å finne prosjekter som han vet han kan håndtere. Ikke minst får han med seg staben. Han skaper ånden, som handler om å ta vare på kunder og gjester på best mulig måte, sier John Kleivan.

 

– Det har vært veldig givende å samarbeide tett med Morten og Unike Hoteller i disse årene. Det er veldig gøy og inspirerende, og det gir meg mye i hverdagen, fortsetter han.

Det som er sikkert, er at Unike Hoteller fortsatt vokser. Morten Christensen har nye destinasjoner å skape. Nye hoteller å snu.

– Folk lurer på hva det er jeg gjør, men det er ikke én ting jeg gjør. Det er helheten. Jeg pleier å si at hemmeligheten med å snu et hotell, er de tusen tingene, avslutter han.

 

Konserndirektør Morten Christensen i vakre omgivelser på Ramme Fjordhotell.
John Kleivan er medlemsrådgiver i Nores, med blant annet Unike Hoteller i sin medlemsportefølje.

No items found.

Medarbeidere

No items found.
Everything in one place

Online ordering and inventory

Agreements with 100+ suppliers

Industry-leading agreements

Personal advisor

Streamlines your purchasing routines

Bonus payouts

Regular payments based on agreement loyalty

Activities all year

Fairs, tours, courses, industry meetings and digital learning

Sustainability

Environmental requirements for suppliers and tools to reduce food waste

Your input counts

Members' evaluations, quality perceptions and needs form the basis for supplier negotiations.

Sign up

Fill out the form and we will contact you.
Tusen takk! Vi har mottatt din henvendelse og kontakter deg snarlig.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Allt samlat på ett ställe - spar tid och pengar

Beställning och inventering av varor online

Avtal med 65+ leverantörer

Marknadens bästa leverantörsavtal

Personlig rådgiver

Analyserer og effektiviserer dine innkjøpsrutiner

Bonusutbetalinger

Regelmessige utbetalinger basert på avtale-lojalitet

Aktiviteter hele året

Messer, turer, kurs, bransjetreff og digital læring

Bærekraft

Miljøkrav til leverandører og verktøy for å minske matsvinn

Dine innspill teller

Medlemmenes evalueringer, kvalitetsoppfatning og behov danner grunnlag for leverandørforhandlingene

Bli medlem

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg
Tusen takk! Vi har mottatt din henvendelse og kontakter deg snarlig.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Everything in one place

Online ordering and inventory

Agreements with 100+ suppliers

Industry-leading agreements

Personal advisor

Streamlines your purchasing routines

Bonus payouts

Regular payments based on agreement loyalty

Activities all year

Fairs, tours, courses, industry meetings and digital learning

Sustainability

Environmental requirements for suppliers and tools to reduce food waste

Your input counts

Members' evaluations, quality perceptions and needs form the basis for supplier negotiations.

Sign up

Fill out the form and we will contact you.
Tusen takk! Vi har mottatt din henvendelse og kontakter deg snarlig.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Allt samlat på ett ställe - spar tid och pengar

Beställning och inventering av varor online

Avtal med 65+ leverantörer

Marknadens bästa leverantörsavtal

Personlig rådgiver

Analyserer og effektiviserer dine innkjøpsrutiner

Bonusutbetalinger

Regelmessige utbetalinger basert på avtale-lojalitet

Aktiviteter hele året

Messer, turer, kurs, bransjetreff og digital læring

Bærekraft

Miljøkrav til leverandører og verktøy for å minske matsvinn

Dine innspill teller

Medlemmenes evalueringer, kvalitetsoppfatning og behov danner grunnlag for leverandørforhandlingene

Bli medlem

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg
Tusen takk! Vi har mottatt din henvendelse og kontakter deg snarlig.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Andre nyheter

Kommende arrangement

No items found.